Friday, March 21, 2008

Janji Seorang Puteri - Dirinya Diintai




WAJAH YANG TIDAK MENARIK, WAJARKAH MENJADI PENGHINAAN SEJAGAT SEDANGKAN IA ADALAH ANUGERAH ALLAH SWT ... DALAM DIAM PUTERI EZZA DIINTAI NAMUN TEGAKAH SI PENGINTAI MENUNJUKKAN DIRINYA?




“Apakah sememangnya lumrah di dalam dunia ini yang hodoh hanya berkawan dengan yang hodoh dan yang jelita hanya berkawan dengan yang jelita? Dimanakah keadilannya jika itu lumrah alam? Kenapa harus tercipta undang-undang sebegitu di dalam persahabatan? Tidak adil untuk kami yang berwajah hodoh, undang-undang sebegitu air sungai. Sememangnya tidak adil dan ia terlalu kejam. Aku tidak dapat menerimanya, air sungai. Aku sunyi tanpa teman berbicara. Aku sepi kerana tiada siapa yang sudi melayani aku. Kenapa kekanda Ezna selalu memulaukan aku? Apa salah aku? Adakah kerana aku berwajah hodoh maka itu menjadi kesalahan aku untuk rapat dengan kekanda Ezna? Kekanda Ezna tidak patut melayani aku begitu kerana aku adalah adinda kandungnya. Darah dagingnya sendiri. Kenapa layanannya begitu teruk buat aku? Aku tidak boleh tahan lagi, air sungai ... jika aku selalu diperlakukan seperti orang asing oleh kekanda Ezna. Hati aku sakit!” Puteri Ezza semakin terisak ketika dia memikirkan nasibnya yang tidak dihiraukan oleh kekanda kandungnya sendiri. Mata Puteri Ezza juga sudah bengkak dan merah akibat terlalu banyak menangis namun dia puas kerana dapat meluahkan apa yang tersirat di dalam hatinya dengan sikap Puteri Ezna selama ini. Dia sudah tidak mampu untuk memendam perasaan lagi.

Di kejauhan, Puteri Ezza tidak sedar ada sepasang mata yang sedang memandang ke arahnya dengan dalam. Orang itu turut merasai kesakitan yang dialami oleh Puteri Ezza, namun dia tidak mampu untuk menonjolkan diri walaupun hanya untuk memujuk Puteri Ezza yang sedang berduka kerana dia takut Puteri Ezza akan melarikan diri setelah melihat rupanya yang tidak serupa manusia. Oleh itu, dia mengambil keputusan untuk memandang Puteri Ezza daripada jauh sahaja. Itu lebih baik daripada menakutkan puteri itu.

No comments: