Thursday, September 18, 2008

Dakapan Kasih: I. Seronoknya Mereka ...



Sebaik sahaja Irene Darvinna mengalih tubuhnya hendak mengambil air getah, tiba-tiba sahaja air itu menyimbah ke wajah dan seluruh tubuhnya. Lencun Irene Darvinna dibasahi air pancutan getah yang dilancarkan oleh Hirzi dan juga Iris Leona. Bercekak pinggang Irene Darvinna memandang kepada kedua-dua anak kecil itu.

“Heh ... apa yang kau orang buat ni hah? Siapa suruh main air getah tu? Nak kena dah budak-budak ni.” Irene Darvinna meletakkan penyedok tangan lalu mengejar Iris Leona dan juga Hirzi yang telah membasahkan dirinya.

Apabila Irene Darvinna tidak dapat mengejar mereka, dia berpatah semula lalu mengambil air getah itu dan menyembur ke arah mereka walaupun dalam jarak yang jauh. Bukan sahaja Iris Leona dan Hirzi yang kena sembur dengan air getah itu tetapi Elee Mardiana serta Leia Ixora juga terkena tempiasnya sekali. Dengan itu perang air sudah meletus di antara kelima-lima mereka secara spontan. Mereka amat gembira sekali dalam peperangan air yang tercetus. Tanpa disedari ketika air getah itu beralih ke tangan Leia Ixora, tiba-tiba sahaja Leia Ixora menyembur ke arah seseorang lalu basah kuyup anak muda itu. Apa lagi ... melenting sakanlah dia.
myspace icons

“Hei ... apa yang kau orang main ni hah? Nak demam ke?” Besar sekali suara Ayreil Eiszacwan melenting ke arah mereka sehingga membuatkan kegembiraan yang baru bermula mati secara tiba-tiba. Terkaku mereka memandang ke arah Ayreil Eiszacwan yang basah lencun itu. Dalam keadaan yang tegang itu, Irene Darvinna mengambil air getah yang masih berada di dalam genggaman Leia Ixora, lalu memandang tepat ke wajah Ayreil Eiszacwan.

“Kenapa awak marah-marah ni? Cemburu ke melihat kegembiraan mereka? Bukan selalu mereka nak bergembira macam ni ... sekali sekala apa salahnya? Macamlah awak tak pernah main seperti mereka sewaktu kecil dulu. Baik sangatkah awak ni?” Sinis sekali Irene Darvinna bersuara membuatkan Ayreil Eiszacwan mencerlang memandang ke arah wanita itu.
myspace icons

“Memang saya ...” Belum pun sempat bait-bait ayat Ayreil Eiszacwan dilengkapkan, tiba-tiba sahaja dia disemburkan sekali lagi dengan air getah yang berada di tangan Irene Darvinna. Terperanjat besar Ayreil Eiszacwan dengan perlakuan Irene Darvinna secara spontan itu. Tiba-tiba sahaja, Ayreil Eiszacwan mengejar mereka dengan memancutkan air getah yang telah dicampak ke tanah oleh Irene Darvinna dan dalam sekelip mata sahaja peperangan air getah kembali meletus. Mereka nampak gembira dengan permainan spontan yang telah dicetuskan oleh Iris Leona bersama Hirzi dan telah diperkembangkan oleh Irene Darvinna serta Leia Ixora dan Elee Mardiana.

Sesudah puas bermain dengan air, Irene Darvinna mengajak kesemua anak-anak buahnya itu ke bilik mandi untuk dimandikan sebelum memulakan masakan untuk tengah hari pula. Sesungguhnya mereka amat gembira berada di rumah Irene Darvinna pada cuti hujung minggu itu. Sesudah mengarahkan anak-anak kecil itu ke bilik air, Irene Darvinna masuk ke dalam biliknya mengambil sehelai kemeja T serta tuala untuk Ayreil Eiszacwan dan keluar semula. Irene Darvinna menyerahkan tuala dan kemeja T supaya Ayreil Eiszacwan dapat menyalin sebelum pulang ke rumahnya.
myspace icons

“Nah, t-shirt dan tuala. Awak boleh menyalinnya di bilik air yang berada di tingkat atas sementara saya memandikan budak-budak tu di tingkat bawah. Awak jangan marah pada mereka sebab bukan selalu mereka boleh bermain macam ni. Mula-mula tu, saya pun angin juga tapi bila melihat kegembiraan yang terpancar di wajah mereka, saya rasa tak wajar saya mematikan kegembiraan mereka macam tu saja. Kita juga pernah kecil dan saya harap awak dapat memahami perasaan kanak-kanak yang sentiasa sukakan kepada kegembiraan. Sebelum pulang, awak makan di rumah saya dulu sebab Ixora nak belajar masak dengan saya.” Panjang lebar Irene Darvinna berceramah dengan Ayreil Eiszacwan, takut-takut dia memarahi Leia Ixora dan Iris Leona pula semasa pulang nanti. Mata Ayreil Eiszacwan tetap tajam menikam ke anak mata Irene Darvinna, di mana wanita itu cuba melarikan matanya daripada bertentangan dengan mata Ayreil Eiszacwan yang sedang tersenyum itu.
myspace icons

No comments: