Wednesday, October 22, 2008

III - MAHAKARYA CINTA : HAMPEHHH

PERLUKAH AKU DIJADIKAN BAHAN UJIKAJI? HAMPEHHH ...

Cartoons Myspace Comments
MyNiceSpace.com
“Kurang ajar betul! Ini mesti kerja si jembalang air tu. Produk pencerahan dia berikan pada aku. Tahulah projek ni yang sedang kumpulan dia jalankan tapi janganlah sampai menghina aku macam ni. Apa yang dia buat, pasti Zuraizee tak tahu. Kalau abang tahu dia tak mungkin benarkan produk pencerahan ini sampai ke meja aku. Memang sengaja mencari nahas si jembalang air. Aku pergi menenangkan fikiran semata-mata nak lupakan peperangan yang telah tercetus tapi nampaknya dia tidak mahu berundur, malahan hendak meneruskan sehingga ke liang lahad. Kalau begitu kehendak kau, jembalang air, aku juga takkan berundur dari medan peperangan yang kau sendiri lancarkan. Siap kau, jembalang air, aku datang ni.” Zanzilawati Izzrunnie menjerit kecil. Hatinya meluap-luap panas, bagai hendak pecah.

Lalu Zanzilawati Izzrunnie mengambil hamper produk pencerahan itu dan terus mengatur langkah ke ruang pejabat semula, untuk berhadapan dengan Wizana. Dia menghempas kasar produk pencerahan di atas meja Wizana. Tajam biji matanya memandang Wizana yang sedang menayangkan senyuman sinis. Hatinya bertambah menggelegak dengan api kemarahan apabila Wizana semakin lebar menayangkan sengihannya yang berupakan sindiran yang cukup sinis.

“Aku tak perlukan produk pencerahan ni. Ambil balik hamper yang kau bagi kat aku. Kenapa kau ni... tak sudah-sudah nak cari pasal dengan aku? Kau ingat aku teruja sangat dengan hadiah kau ni? Sikit pun tak. Jangan berangan aku nak berterima kasih dengan pemberian kau ni.” Lantang suara Zanzilawati Izzrunnie melepaskan kemarahan yang membeku di dalam jiwanya sedari tadi.

Wizana bingkas mengeluarkan ketawa kecil sebelum mengeluarkan suara.

Begitu jengkel sekali ketawa Wizana, bukan sahaja di halwa telinga Zanzilawati Izzrunnie tetapi juga kepada seisi pejabat kecuali Syafa yang sememangnya menyokong Wizana sejak dari mula lagi.

“Kau... tak perlukan produk pencerahan ni? I don’t think so. Bagi aku kau lebih memerlukan produk pencerahan ini daripada kami semua. Maklumlah, kulit kau memang berbeza sekali daripada kami semua. Produk ni bukan untuk menyindir kau tetapi untuk menghilangkan segala kekaratan yang ada pada wajah dan tubuh kau. Pemulangan produk ini semula kepada kami bermakna kau telah menghina aku dan juga kehendak syarikat yang ingin menguji sejauh mana keberkesanannya, juga pengusaha yang mengirimnya untuk kita semua. Cuba bayangkan kalau produk ni boleh mencerahkan kulit kau yang berkarat tu, pasti kau akan menjadi lebih terkenal dan syarikat kita juga akan menempa kejayaan yang luar biasa. Bayangkan seketika. Tidakkah itu bagus? Come on, Zila... Lakukan untuk syarikat.”

Wizana mengenakan Zanzilawati Izzrunnie dengan gaya yang cukup selamba sehingga meremukkan hati gadis itu. Manakala yang lain-lain hanya menzipkan mulut agar mereka dapat menyaksikan melodrama yang sedang tertayang di hadapan mata mereka.

Amboi... manisnya mulut berbicara. Apa kau ingat aku ni dungu yang tak tahu menilai yang mana satu kehendak syarikat dan kehendak kau? Blahlah, jembalang air. Kau juga tak akan terlepas daripada cengkaman aku, gumam Zanzilawati Izzrunnie penuh kegeraman. “Ooo... kau nak naikkan nama syarikat dengan menggunakan aku sebagai uji kajinyalah...”

“Takkan tak boleh?” Wizana mencelah sebelum Zanzilawati Izzrunnie meneruskan kata-katanya.

“Bukan tak boleh, memang tak salah kalau syarikat nak jadikan aku bahan uji kaji tapi aku memang tak boleh menerima tawaran kau tu, Cik Wizana.”

“Kenapa? Kau nak menghina syarikat ke? Atau kau nak menghina pengusahanya?” Semakin pedas sindiran Wizana.

Zanzilawati Izzrunnie menguntum senyuman sinis, sama seperti Wizana. “Kalau aku menerima tawaran ini bermakna aku menghina ciptaan Allah S.W.T. yang telah menjadikan aku sebegini. Aku tidak mahu dilaknati Allah semata-mata menukar pembentukannya kepada diri aku. Aku yakin, syarikat mahupun pengusahanya akan menghormati keputusan aku dengan tidak menerima usulan ini. Aku juga bertambah yakin bahawa syarikat mahupun pengusahanya tidak akan mahu menanggung dosa dengan menghina ciptaan Allah S.W.T..

“Walaupun aku tak secerah kau, tapi kulit aku sentiasa licin dan tidak berpasir serta berkerutu seperti kau. Kecantikan seseorang itu, Cik Wizana, terletak pada hati dan jiwa, bukannya terletak pada wajah semata-mata. Apa guna berwajah cantik kalau hati sebusuk bangkai? Biar berwajah buruk asalkan hati sebersih kapas. Ingat tu. Jangan sesekali kau menghina ciptaan Allah S.W.T. jika kau tidak mahu dilaknati-Nya. Dalea, Agil, bersiap sedia untuk ke bilik mesyuarat. Sepuluh minit lagi kita adakan perbincangan.”

No comments: