Monday, February 16, 2009

Jangan Kau Tangisi: EDISI ZAHAMIZAL


“HAIFA HEZZY!!!” Sebaris nama dilaung kuat menyebabkan ketiga-tiga gadis itu berpandangan sesama sendiri. Kemudian pandangan mereka beralih pula kepada empunya diri yang melaung nama kepada empunya badan. Kelihatan Zahamizal berlari-lari mendapatkan mereka dengan sejambak bunga teddy bear yang diselang seli dengan bunga gardenia hidup yang berada di dalam tangannya. Haifa Hezzy yang melihat mendengus geram.


‘Hesy, dah gila ke mamat ni menjerit-jerit nama aku di tengah-tengah jalan? Ingat ini filem hindustan ke apa? Tak habis-habis dengan perangai sewelnya. Hari tu suit-suit dalam dewan kuliah, ni terjerit-jerit pula di tengah jalan. Zahamizal ni selalu memalukan aku.’ Haifa Hezzy menggerutu hebat di dalam hati. Pandangan Haifa Hezzy dialihkan pula kepada kedua orang sahabatnya yang kaku dengan sandiwara yang dimainkan oleh Zahamizal. Pandangan mereka juga bertaut dengan Haifa Hezzy ketika gadis itu mengadap mereka. Wajah Haifa Hezzy mencuka. Tiada lagi terpalit senyuman yang manis. Gerun juga mereka melihat wajah yang ditonjolkan ketika ini.

“Dia ingat ni drama hindustan ke terjerit-jerit nama aku di tengah jalan? Tangkap muat aje dengan idea yang terlintas difikirannya. Tahu tak idea dia tu boleh memalukan aku? Tengok, semua orang pandang pada kita. Satu lagi, tak habis-habis dengan bunga gardenia dia tu. Suka sangat!” Marah Haifa Hezzy dengan gelagat Zahamizal. Fezra dan Yuzawati menyedekahkan senyuman mereka yang tidak menjadi.

“Kau tak tahu ke apa maksud bunga gardenia tu? Kalau tak ada maksud yang tersendiri, dia tak akan beri bunga tu pada kau. Cara tu aje yang boleh dia beritahu kau apa yang tersirat di hatinya.” Jelas Yuzawati agak ragu-ragu. Haifa Hezzy kembali menghantar pandangan kepada Yuzawati.

“Mana kau tahu? Apa maksudnya? Apa makna yang tersirat disebalik pemberian bunga gardenia tu?” Soal Haifa Hezzy bertubi-tubi.

“Maksud bunga tu adalah unspoken love. Aku tahu maksud bunga tu kerana emak saudara aku ada butik bunga. Aku banyak belajar daripadanya tentang maksud disebalik bunga pemberian seseorang.” Yuzawati cuba bertentangan mata dengan Haifa Hezzy yang sudah pun terlopong mulutnya setelah mengetahui maksud disebalik bunga pemberian Zahamizal. Terkedu Haifa Hezzy seketika sebelum serangan kata dilancarkan semula.


“Ni idea kau ke Fezra?” Haifa Hezzy menyoal semula tidak puas hati.

“Hesy, aku tak pernah bagi sebarang idea. Yuza kot?” Fezra menjeling ke arah Yuzawati kerana kebanyakkan idea selalu datangnya daripada gadis itu. Yuzawati agak terbuntang matanya mendengar tuduhan Fezra.

“Taklah. Yang tu bukan idea aku. Aku tak pernah bagi idea gila macam tu. Ni idea dia sendiri. Tak kanlah aku nak bagi idea yang boleh memalukan kau, Effa. Jangan nak libatkan aku pula ye.” Yuzawati mempertahankan diri daripada pertuduhan Fezra.

No comments: