Monday, February 16, 2009

Jangan Kau Tangisi: EDISI FIZRAN


“Okeylah, okeylah ... Sebab Haiza tau Kak Effa sanggup lalu di depan rumah zoo negara tu. Kalau tak kerana Haiza, jangan haraplah!” Persetujuan daripada Haifa Hezzy amat menggembirakan Yuliar, dia amat berharap akan bertembung dengan Fizran. Manakala Haifa Hezzy pula sebaliknya berdoa di dalam hati agar tidak bertembung dengan Fizran.

‘Ya Allah, ya tuhan ku ... Janganlah jumpa dengan si labu tu.’ Haifa Hezzy terus berdoa sambil berjalan. Ketika ketiga mereka melintasi sahaja di hadapan rumah bujang itu, pelbagai suara yang dapat di dengar dari dalam rumah. Pelbagai bunyi yang dibuat sehingga membingitkan telinga Haifa Hezzy.

“Tu lah kau Yul. Kak Effa dah cakap jangan lalu sini tapi kau degil nak lalu juga. Tengok tu, pelbagai peliharaan zoo negara dapat di dengar. Sakit tau telinga ni.” Haifa Hezzy mengomel tetapi Yuliar hanya memekakkan sahaja telinganya sambil mencuri pandang ke arah rumah bujang itu seraya menghadiahkan sekuntum senyuman. Fizran yang baru pulang dari kerja sedang berehat di ruang tamu, begitu teruja dengan suara-suara yang dikeluarkan oleh rakan-rakannya lalu terus menjengah wajahnya ke luar pintu pagar. Hatinya begitu gembira melihat Haifa Hezzy yang berada di situ bersama Yuliar lalu Haifa Hezzy segera ditegurnya akibat terlalu rindu dengan gadis yang sering mengelak diri daripadanya. Fizran sendiri tidak tahu bagaimana Haifa Hezzy dapat menyembunyikan diri daripadanya sejak peristiwa di stesyen bas tempohari.


“Hai Temah, jogging ke?” Fizran menyedekahkan sekuntum senyuman yang teramat manis. Kaki Haifa Hezzy terhenti secara automatik apabila terdengar nama itu dilaungkan oleh Fizran dan kini Haifa Hezzy memandang Yuliar dan Haizana Hanny yang sudah pun menghamburkan ketawa yang kuat. Haifa Hezzy mengecilkan matanya lalu pandangan dibuang kepada Fizran pula. Sakit hatinya bila dilaung dengan nama itu.

“Hoi labu, kalau kau buat-buat tak nampak aku tak bolehkah? Sakit hati aku setiap kali kau panggil dengan nama tu tau. Kau ni memang suka memalukan aku tidak kira di mana tempat saja kau berada. Lain kali jangan tegur aku. Jangan tegur aku langsung, faham? Telinga aku pun tak sakit bila dengar suara kau!” Marah Haifa Hezzy membuatkan Fizran tersentak untuk kesekian kalinya. Apa pula kesalahannya kali ini. Kenapa setiap kali dia memanggil nama gadis itu, pastinya gadis itu akan melenting. Fizran semakin pelik dengan sikap Haifa Hezzy dan kenapa Haifa Hezzy bersikap demikian masih tidak dapat ditelahnya dengan betul. Hala mata Haifa Hezzy ditujukan pula buat Yuliar dan Haizana Hanny yang masih belum reda ketawa mereka. Haifa Hezzy membuat muka.

“Apa gelak-gelak? Diamlah! Jom!” Tangan Yuliar dan Haizana Hanny ditariknya kasar menuju ke rumah. Haizana Hanny terus bertanya kemusyikilan di hatinya sebaik sahaja mereka tiba di rumah.

“Mama Effa, kenapa uncle tu panggil Mama Effa Temah?” Haizana Hanny mencari sebuah kepastian.

“Uncle tu dah mereng. Haiza jangan cakap dengan dia atau tegur dia, faham?” Suara Haifa Hezzy masih lagi tinggi membuatkan Haizana Hanny mengangguk dan tidak berani hendak bersuara lagi.

No comments: