Wednesday, February 20, 2008

III - HATI INI MILIK SIAPA: Editor Turun Padang, Tak Pernah Dibuat Orang...

PENYAMARAN DEMI PENA RINDU

Tiba-tiba Jass Extrada menunjukkan baju yang harus dipakai aku pada malam itu. Terjojol mata aku melihat potongannya. Pandangan kulemparkan kepada Fuaza Ilmi, Jimmy Shanley dan Detektif Azrol yang agak terperanjat dengan fesyen yang harus ku pakai. Seksi sekali potongannya dan aku rasa bila memakainya kelak sudah tentu akan nampak pangkal dada aku. Bagaimanakah hendak aku memakainya sedangkan selama ini aku tidak pernah pun memakai baju seksi seumpama itu. Geli-geleman aku! Waduh! Waduh! Peningnya kepalaku

“I kena pakai baju ni ke, Jass? Tak ada baju lain?” Aku ragu-ragu hendak memakainya sedangkan rasa malu sudah pun menyerbu di muka tatkala pandangan aku bertaut dengan Jimmy Shanley dan juga Detektif Azrol.

“You have no choice, Mira. Kalau you nak jadi orang lain you have to wear it. Baju ni sesuai untuk memikat hati lelaki. I yakin you akan berjaya melakukannya. You sudah mulakannya, Mira ... dan you harus tamatkannya.” Aku mengeluh berat sambil mengambil baju seksi itu di tangan Jass Extrada, lalu menyarungkannya ke tubuh di bilik persalinan yang telah disediakan.

Ketika aku keluar dengan pakaian seksi gila itu, Fuaza Ilmi telah pun menghamburkan ketawanya. Bukan sahaja Fuaza Ilmi, Jimmy Shanley dan juga Detektif Azrol sudah mula menyimpul senyuman yang meleret tatkala melihat aku memakai baju yang disediakan oleh Jass Extrada.

“Ya Allah Mira ... cutenya kau!! Tergoda aku!!”

Aku mencuka. ‘Setan kau, Azza perli ... aku pula,’ hatiku berdesis geram. Kalau tidak kerana penyamaran ini dan keinginan aku untuk turun padang, tak ingin aku hendak memakainya.

“Nak kena ni ... perli-perli aku pula!” Aku menunjukkan penumbuk sulung kepadanya kerana telah mengorek lahar radangku.

Ketawa Fuaza Ilmi semakin menjadi-jadi menyebabkan aku berpaling kepada Jass Extrada yang juga sedang tersengih melihatku dalam pakaian yang dia cipta sendiri. Jimmy Shanley dan Detektif Azrol tidak berani bersuara melainkan meleretkan senyuman mereka yang telah sedia terkuntum. Nasib baik mereka tidak bersuara, jika tidak ... mereka juga akan terkena dengan lahar radangku. Menyampah betul aku dengan kesemua mereka ini!!

“Jass, I tak selesa tau!”

“Selesakan diri dan nama you sekarang ... bukan lagi Ezmira tapi Cielo San Carlos. And your name Azza, Shane. This is both of your new identity card,” ujar Jass Extrada sambil menghulurkan kad pengenalan kami yang baru dalam penyamaran ini.




MAMPUKAH AKU MENYELESAIKAN MISTERI YANG TERUNDANG INI?


“Cuba buka lagi pintu-pintu tu, Jenny.” Aku tersenyum kecil. Perasaan ingin tahu sudah membuak di dada Fuaza Ilmi dan aku gembira kerana dia sudah pun berperasaan sama seperti aku. Perasaan takut, gentar dan gerun tiada lagi bertandang di hatinya.


Aku pantas membuka pintu-pintu yang terdapat sebanyak enam pintu kesemuanya. Apabila tiba di pintu yang terakhir, iaitu pintu yang keenam, tiba-tiba sahaja kami rasa seolah-olah disedut masuk tanpa dapat mengelakkan diri lagi. Setelah berada disebalik pintu-pintu misteri, secara automatik pintu-pintu yang terdahulunya tertutup dengan sendirinya. Terperanjat kami seketika. Fuaza Ilmi pantas bangun dan membuka kembali pintu yang tertutup itu tetapi hampa menyapa diri kerana pintu-pintu itu, tidak boleh dibukakan lagi walalupun sepenuh kudrat wanita yang dikerahnya. Nasib baik bilik kecil itu yang lebih berupakan lorong diterangi dengan lampu minyak tanah yang terlekat pada dada-dada dinding. Jadi, tidaklah gelap sangat kami berada di situ.

“Macam mana ni, Jenny? Pintu tak boleh buka dan kita terperangkap di sini. Hai... teruklah macam ni.” Fuaza Ilmi kembali runsing. Seperti selalu apabila keadaan seperti ini berlaku, aku terpaksa mengambil posisi menjadi penasihat dan penenteram yang profesional.

“Janganlah risau, Gracie. I yakin pasti ada kunci utama yang boleh kita keluar dari sini. Kita takkan terperangkap untuk jangka waktu yang lama. Kita harus mencari di mana kuncinya yang boleh membalikkan diri kita dari sini. Pintu-pintu tu rasanya hanya boleh masuk, tetapi tidak boleh keluar.” Fuaza Ilmi menelanjangi wajahku mencari kepastian apa yang aku cakapkan ini bukanlah hanya omong-omong kosong, tetapi merupakan satu harapan.

“Kenapa tenung I macam tu? Betullah apa yang I cakap ni bukannya nak main-main. Jomlah kita mula mencari. Kalau you nak tidur kat sini, tak apa lah...” Selamba sahaja aku berkata-kata, lalu berjalan menuju ke lorong yang terdapat disebelah kiri dahulu. Terbuntang mata Fuaza Ilmi mendengar akan struktur ayatku itu.

“Siapa yang nak tidur kat sini... kat lorong gelap ni? Bagi sejuta pun belum tentu I setuju, tau. Eh Jenny ... kenapa you mula dari kiri, tak mula dari kanan dulu?” Fuaza Ilmi kembali bersuara setelah tersedar diri dipersendakan.

“Sebelah kanan tu tengok macam tak ada yang interesting. Tetapi di sebelah kiri macam pelik sikit bentuknya. Lebih baik mula dari sini dulu.”

Selepas itu kami mula bekerja keras mencari punat atau apa-apa sahaja yang merupakan kunci untuk kami keluar dari bilik lorong itu. Habis seluruh dinding itu kami terokai. Agak lama juga. Setelah penat menyapa diri, akal mengarahkan agar berehat untuk seketika dan itulah yang kami lakukan.

“Jenny, takkan tak ada dinding yang boleh menterbalikkan diri kita?”
“I rasa ada. Tapi kita tak tahu di mana ia tersembunyi. Pencarian harus diteruskan lagi.”

Mataku mula meliar semula meninjau ke sekeliling kawasan bilik lorong itu. Penat mata meliar, aku merehatkan ia seketika. Baru sahaja aku hendak menyandarkan badan yang letih ini pada dinding berhadapan pintu yang telah mendamparkan kami ke dalam ini, aku terasa seperti ada benda yang menyucuk di belakang ku.

Pantas aku berpaling menghadap dinding itu semula. Dinding yang berhabuk dengan sarang labah-labah itu kusapu habuknya, lalu aku terlihat akan sebuah pintu yang teramat kecil. Pertemuan itu tidak kukhabarkan kepada Fuaza Ilmi yang sedang leka menilik dinding di sebelah pintu masuk tadi bagi mencari jalan keluar.


Aku memulas kunci yang tergantung pada pintu itu. Kunci yang terlekat sama saiz seperti pintu yang terukir. Macam rumah pari-pari pula kurasakan. Macam-macam benda pelik yang terdapat di sini. Sebaik sahaja pintu itu dibuka, dinding pada pintu itu juga turut terpusing. Seperti mana kami disedut masa masuk mula-mula tadi, begitu juga kami disedut keluar di sebalik dinding yang terbina. Aku sempat menarik tangan Fuaza Ilmi yang berdekatan denganku sebelum dinding itu tertutup kembali dan kami tercampak pula di atas timbunan kertas-kertas yang telah dimasukkan ke dalam mesin pemotongan.


No comments: